I foråret 2020 blev Fredericia Kommune – ligesom resten af Danmark – ramt af coronarestriktioner. Restriktioner, som krævede nye måder at arbejde på, nye måder at være sammen på og med nye roller, ansvar og muligheder til følge. Fra den ene dag til den anden blev hele den kommunale praksis lagt fuldstændig om.
Det er vi nødt til at lære af. Både alt det gode og alt det dårlige. Derfor blev det i slutningen af maj 2020 besluttet, at der skulle indsamles viden om menneskers oplevelser af den første tid med corona i Fredericia. Både borgernes, medarbejdernes, ledernes, politikernes og samarbejdspartnernes oplevelser. Input, som vi kan lære af og bygge videre på.
Erfaringsindsamlingen har enormt stor værdi for Fredericia Kommune, fordi den særlige situation med corona tvang os alle til at tænke i nye baner og arbejde på nye måder i en hverdag med mange benspænd, hurtige forandringer og stort pres. De erfaringer vil vi i høj grad kunne bruge til at udvikle den kommunale praksis.
Herunder - og på resten af 7000 stemmer - kan du læse om den store og vigtige indsamling af input, og hvordan de efterfølgende blev analyseret og omsat til viden, vi kan skabe nye handlinger ud fra. Lad dig inspirere af det og brug det til at udvikle den måde, som I selv arbejder sammen med borgerne og jeres kolleger på. Tanken er ikke, at du læser det hele, men at du kan dykke ned i de dele, som er særligt interessant for netop dig og dem, du arbejder sammen med.
“Hvor var det nemt at komme af med mine input - det var bare en snak og en kop kaffe"
Borger i Fredericia
På kun to uger fra d. 15. til 28. juni 2020 blev der indsamlet 5023 input i Fredericia. Der blev valgt mange forskellige metoder, så alle borgere, samarbejdspartnere og ansatte i Fredericia Kommune kunne komme med deres input, uanset hvordan de foretrak at gøre det.
De 5023 input blev omdannet til idéer og nye handlinger. Det gjorde de ved, at alle inputtene blev kategoriseret og tematiseret af flere omgange for at finde mønstre i dem, som kan inspirere Fredericia Kommune til at udvikle både velfærd og service i samarbejde med borgere og samarbejdspartnere.
I løbet af processen blev det tydeligt, at nogle afdelinger i Fredericia Kommune særligt havde brugt corona som afsæt til at ændre deres praksis. På tværs af koncernområderne i kommunen blev 8 steder valgt ud som inspirationscases for andre.
Hør kommunaldirektør for Fredericia Kommune, Annemarie Zacho-Broe, fortælle om 7000stemmer