8. Den tryghedsskabende og fleksible rengøring

8. Den tryghedsskabende og fleksible rengøring

Serviceafdelingen i Fredericia spillede en ekstra stor rolle under corona.

Faktisk kunne deres arbejde gøre forskellen på liv eller død, for hygiejne var et nøgleelement i at bekæmpe smittespredning. Det krævede stor fleksibilitet, mange omstillinger og høj kvalitet i hverdagen fra både medarbejdere, ledere og kunder.

"Det fede var, at personalet stod og klappede, da jeg kom ind. "Jaaa, vi har fået en spritter!", råbte de... jeg havde det pissegodt derude, må jeg sige!."

Rengøringsassistent

Hvad har Serviceafdelingen i Fredercia gjort helt særligt under Corona?

  • Fleksibel opgaveløsning

    Tiden med corona har virkelig styrket vores samarbejde og fælles forståelse for opgaveløsningen med vores kunder – også her bagefter!

    Leder

  • Ny tryghed for medarbejderne

    Man er jo bange for at glemme et eller andet - man vil ikke være skyld i, at nogen bliver smittet.

    Rengøringsassistent

Den nye praksis har skabt værdi

Anderkendelse og stolthed

Under corona er rengøringsassistenternes arbejde virkelig blevet bemærket. Serviceafdelingens kunder har skrevet rosende mails, der har været mange rosende ord ude hos kunderne og der er kommet et stærkt fokus på, hvor vigtigt deres arbejde er for at begrænse smitte og gøre det muligt for andre medarbejdergrupper at fokusere på deres kerneopgaver.

Flere ressourcer hos borgere og medarbejdere

Både hos borgere og medarbejdere har serviceafdelingens arbejde under corona frigivet flere ressourcer. Ledige borgere, som tidligere har sagt nej til job, melder sig nu klar til job, fordi de har oplevet at lykkedes i de midlertidige jobs. Og, rengøringsassistenter er i dag meget mere trygge i at komme nye steder, fordi coronatiden har vænnet dem til at skulle arbejde alle mulige nye steder med stor succes.

Mere ligeværdig kommunikation

I tiden med corona har skabt langt større tillid mellem serviceafdelingen, kunderne og rengøringsassistenterne. En tro på, at alle løser deres arbejdsopgaver med kvalitet og en fortrolighed, hvor man kan hjælpe hinanden med at løse de rengørings- og hygiejneopgaver, som kan være svære i en travl hverdag.
Hvad har det krævet under corona?
  • Ekstra personale
  • Tiden med corona krævede flere ressourcer end normalt. Ressourcer i form af corona-assistenter, som midlertidigt blev hyret til at varetage konkrete rengøringsopgaver især i daginstitutioner og på skoler.
  • Ændring af arbejdsopgaver
  • For de fastansatte rengøringsassistenter blev den normale rengøring udvidet og fokuseret på overflader og berøringsflader, som kunne overføre smitte.
Men det er også vigtigt at huske…
  • Flere gjorde rent
  • Selvom der var ekstra hænder i form af corona-assistenterne, blev der stadig fordelt ekstra rengøringsarbejde til det faste personale. Flere overflader, flere håndtag, flere armlæn osv. skulle rengøres ekstra i forhold til tidligere.
  • Stort pres på medarbejderne
  • At skulle arbejde de steder, hvor corona potentielt kunne smitte og samtidig være ansvarlig for, at det ikke sker, kan for nogle medarbejdere være et stort pres. Et pres, som kan føre til utryghed i hverdagens arbejde, hvis man ikke som serviceafdelingen arbejder aktivt med det.

Idéer til nye handlinger

Idéer